MENU
Nowe bloki przy pl. Grunwaldzkim. Fot. J. Drankowska.

Dodał: maras° - Data: 2011-05-27 23:53:44 - Odsłon: 7208
Lata 1975-1978


Wrocławski Manhattan, budynki popularnie nazywane sedesowcami. Zespół sześciu budynków mieszkalnych (54 m wysokości, 15 kondygnacji) i trzech pawilonów handlowo-usługowych na placu Grunwaldzkim we Wrocławiu zaprojektowanych przez Jadwigę Grabowską-Hawrylak (Miastoprojekt Wrocław) w latach 1967-1970. Kompleks został zbudowany w latach 1970-1973 przez Wrocławskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego. Przez wrocławian nazywany Wrocławskim Manhattanem oraz ze względu na kształt okien Sedesowcami. Wieżowce to jeden z nielicznych przykładów architektury brutalizmu w Polsce.

W celu obniżenia kosztów, projekt został mocno okrojony na etapie realizacji. Pierwotnie budynki miały powstać z białego betonu, wykończone cegłą klinkierową i egzotycznym drewnem przy balkonach, z roślinnością pnącą w zaokrąglonych wnękach elewacji i trawiastymi dachami pawilonów handlowych. Całość miała nadać śródziemnomorski klimat.

  • /foto/6192/6192625m.jpg
    1964
  • /foto/40/40266m.jpg
    1969
  • /foto/40/40503m.jpg
    1969 - 1973
  • /foto/55/55816m.jpg
    1970 - 1972
  • /foto/344/344194m.jpg
    1970 - 1973
  • /foto/6193/6193692m.jpg
    1970 - 1973
  • /foto/6197/6197018m.jpg
    1970 - 1973
  • /foto/2/002475m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/2/002573m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/6167/6167384m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/11/11741m.jpg
    1972
  • /foto/131/131737m.jpg
    1972
  • /foto/6168/6168229m.jpg
    1972
  • /foto/83/83983m.jpg
    1972
  • /foto/7663/7663319m.jpg
    1972 - 1975
  • /foto/7663/7663614m.jpg
    1972 - 1975
  • /foto/8927/8927749m.jpg
    1972 - 1975
  • /foto/340/340738m.jpg
    1972 - 1976
  • /foto/251/251781m.jpg
    1973
  • /foto/251/251782m.jpg
    1973
  • /foto/374/374530m.jpg
    1973
  • /foto/382/382628m.jpg
    1973
  • /foto/3635/3635456m.jpg
    1973
  • /foto/6168/6168268m.jpg
    1973
  • /foto/394/394068m.jpg
    1973 - 1974
  • /foto/394/394977m.jpg
    1973 - 1974
  • /foto/8962/8962686m.jpg
    1973 - 1974
  • /foto/6168/6168259m.jpg
    1974
  • /foto/7198/7198507m.jpg
    1974
  • /foto/3377/3377833m.jpg
    1975
  • /foto/9369/9369584m.jpg
    1975 - 1979
  • /foto/8576/8576393m.jpg
    1976
  • /foto/6167/6167503m.jpg
    1977
  • /foto/7062/7062219m.jpg
    1977
  • /foto/9945/9945886m.jpg
    1977
  • /foto/0/000803m.jpg
    1977 - 1978
  • /foto/424/424749m.jpg
    1977 - 1980
  • /foto/433/433329m.jpg
    1978
  • /foto/9032/9032965m.jpg
    1978
  • /foto/372/372276m.jpg
    1979
  • /foto/87/87519m.jpg
    1980 - 1984
  • /foto/338/338051m.jpg
    1980 - 1985
  • /foto/7702/7702714m.jpg
    1980 - 1985
  • /foto/0/000805m.jpg
    1980 - 1988
  • /foto/5817/5817415m.jpg
    1981 - 1985
  • /foto/6167/6167389m.jpg
    1982
  • /foto/6167/6167390m.jpg
    1982
  • /foto/347/347132m.jpg
    1983
  • /foto/402/402287m.jpg
    1983
  • /foto/402/402738m.jpg
    1983
  • /foto/274/274821m.jpg
    1984
  • /foto/343/343226m.jpg
    1984
  • /foto/6681/6681822m.jpg
    1984
  • /foto/6737/6737238m.jpg
    1984
  • /foto/8857/8857010m.jpg
    1985
  • /foto/318/318678m.jpg
    1986
  • /foto/6363/6363224m.jpg
    1986
  • /foto/7028/7028970m.jpg
    1987
  • /foto/357/357799m.jpg
    1989
  • /foto/8087/8087043m.jpg
    1990
  • /foto/120/120060m.jpg
    1990 - 1993
  • /foto/120/120061m.jpg
    1990 - 1993
  • /foto/127/127327m.jpg
    1997
  • /foto/10410/10410254m.jpg
    1997 - 2000
  • /foto/3/003634m.jpg
    2000
  • /foto/10/10769m.jpg
    2003
  • /foto/181/181262m.jpg
    2004
  • /foto/3/003890m.jpg
    2004
  • /foto/7/7258m.jpg
    2004
  • /foto/8/8705m.jpg
    2004
  • /foto/19/19790m.jpg
    2004
  • /foto/20/20274m.jpg
    2004
  • /foto/20/20276m.jpg
    2004
  • /foto/32/32627m.jpg
    2004
  • /foto/12/12224m.jpg
    2004
  • /foto/12/12320m.jpg
    2004
  • /foto/171/171325m.jpg
    2004
  • /foto/13/13671m.jpg
    2004
  • /foto/16/16672m.jpg
    2004
  • /foto/20/20456m.jpg
    2004
  • /foto/178/178645m.jpg
    2004
  • /foto/25/25061m.jpg
    2004
  • /foto/68/68794m.jpg
    2005
  • /foto/68/68804m.jpg
    2005
  • /foto/68/68813m.jpg
    2005
  • /foto/46/46093m.jpg
    2005
  • /foto/4429/4429626m.jpg
    2005
  • /foto/48/48474m.jpg
    2005
  • /foto/49/49593m.jpg
    2005
  • /foto/49/49183m.jpg
    2005
  • /foto/54/54429m.jpg
    2005
  • /foto/60/60487m.jpg
    2005
  • /foto/7093/7093161m.jpg
    2005 - 2010
  • /foto/71/71082m.jpg
    2006
  • /foto/92/92304m.jpg
    2006
  • /foto/92/92208m.jpg
    2006
  • /foto/92/92206m.jpg
    2006
  • /foto/121/121172m.jpg
    2006
  • /foto/134/134934m.jpg
    2007
  • /foto/137/137497m.jpg
    2007
  • /foto/154/154114m.jpg
    2007
  • /foto/213/213848m.jpg
    2007
  • /foto/214/214402m.jpg
    2008
  • /foto/228/228205m.jpg
    2008
  • /foto/155/155727m.jpg
    2008
  • /foto/235/235971m.jpg
    2008
  • /foto/323/323664m.jpg
    2010
  • /foto/345/345212m.jpg
    2010
  • /foto/345/345503m.jpg
    2010
  • /foto/384/384299m.jpg
    2011
  • /foto/454/454141m.jpg
    2011
  • /foto/388/388139m.jpg
    2011
  • /foto/388/388140m.jpg
    2011
  • /foto/389/389744m.jpg
    2011
  • /foto/391/391167m.jpg
    2011
  • /foto/3375/3375491m.jpg
    2012
  • /foto/3689/3689779m.jpg
    2013
  • /foto/3913/3913971m.jpg
    2013
  • /foto/4378/4378436m.jpg
    2014
  • /foto/4942/4942869m.jpg
    2014
  • /foto/5496/5496704m.jpg
    2014
  • /foto/5496/5496705m.jpg
    2014
  • /foto/5496/5496706m.jpg
    2014
  • /foto/5004/5004027m.jpg
    2014
  • /foto/5042/5042809m.jpg
    2014
  • /foto/5068/5068238m.jpg
    2014
  • /foto/5068/5068239m.jpg
    2014
  • /foto/5074/5074295m.jpg
    2014
  • /foto/5142/5142493m.jpg
    2014
  • /foto/5313/5313542m.jpg
    2015
  • /foto/5313/5313562m.jpg
    2015
  • /foto/5313/5313626m.jpg
    2015
  • /foto/5415/5415224m.jpg
    2015
  • /foto/7780/7780472m.jpg
    2015
  • /foto/6062/6062058m.jpg
    2016
  • /foto/6063/6063534m.jpg
    2016
  • /foto/6201/6201171m.jpg
    2016
  • /foto/6478/6478440m.jpg
    2016
  • /foto/6237/6237030m.jpg
    2016
  • /foto/6237/6237061m.jpg
    2016
  • /foto/6466/6466361m.jpg
    2016
  • /foto/6393/6393449m.jpg
    2016
  • /foto/6407/6407892m.jpg
    2016
  • /foto/6642/6642101m.jpg
    2017
  • /foto/6703/6703576m.jpg
    2017
  • /foto/6684/6684824m.jpg
    2017
  • /foto/6807/6807633m.jpg
    2017
  • /foto/7105/7105618m.jpg
    2017
  • /foto/7106/7106206m.jpg
    2017
  • /foto/6812/6812964m.jpg
    2017
  • /foto/6940/6940126m.jpg
    2017
  • /foto/7312/7312031m.jpg
    2018
  • /foto/7383/7383184m.jpg
    2018
  • /foto/7941/7941439m.jpg
    2019
  • /foto/10344/10344566m.jpg
    2020
  • /foto/8939/8939582m.jpg
    2020
  • /foto/9069/9069163m.jpg
    2020
  • /foto/9472/9472342m.jpg
    2021
  • /foto/9568/9568478m.jpg
    2021
  • /foto/9792/9792279m.jpg
    2022
  • /foto/9782/9782100m.jpg
    2022
  • /foto/9916/9916373m.jpg
    2022
  • /foto/10192/10192172m.jpg
    2023
  • /foto/10653/10653717m.jpg
    2023

Wrocław wczoraj i dziś Ignacy Rutkiewicz , Interpress , Warszawa 1979

Poprzednie: Kościół św. Mikołaja Strona Główna Następne: Śluza Oława I (mała śluza)


jacekq | 2005-04-28 21:32:45
Berliety zaczęły u nas występować ok. 1977 lub 1978 roku więc można by zawęzić troszkę datę fotki
stemac | 2005-04-28 21:35:16
O, to kiedys była linia F ? ;)
jacekq | 2005-04-28 21:37:48
Była linia F, do M prawie cały alfabet był, ale to jest raczej linia E - busik napisane ma Leśnica - a tam kiedyś E jeździło.
MT | 2005-04-28 21:41:33
Masz rację, E kursowało od Leśnicy do Biskupina, a F o ile dobrze pamiętam jeżdził chyba z Kromera na Krzyki.
jacekq | 2005-04-28 21:42:23
Swoją drogą nie pamiętam kiedy E do Leśnicy jeździło przez most Grunwaldzki - może jeszcze nie było trasy WZ, czyli wskazywałoby na 1977 rok.
Neo[EZN] | 2005-04-28 23:55:42
Przed reformą numeracji linii autobusowych były nawet takie linie jak Z,O,P itp. a po reformie A,B,C,D,E,F,G,H,J,K,L,M,N. A "F" faktycznie jeździł z Krzyków na Karłowice. Z 10 lat temu było też "H" którym jeździłem na pl.Grunwaldzki - później zastąpiło je częściowo "D".
Neo[EZN] | 2005-05-01 00:20:14
Ale ten na fotce to już raczej Jelcz Pr110. Berliery różniły się nieco od Pr110. Obecnie jeździ we Wrocławiu jedna sztuka nowocześniejszej wersji Pr110 oraz trochę ich młodszych kuzynów - Jelczy M11(trzydrzwiowe - miejskie) oraz L11 (dwudrzwiowe - podmiejskie).
.andrzej | 2005-04-28 22:28:25
Berliety to były na bank w 1974, a w 78-79 to wchodziły ikarusy przegubowe, ale może ktoś biegły w histori MPK napisze....
zemlja | 2020-03-15 18:56:39
Jelcze PR110U pojawiły się na stanie MPK w 1976 roku, ale ten autobus to prototyp, który nie był na stanie MPK. Ikarusy to 1981 rok.
SP32 | 2020-03-15 19:46:41
To nie jest prototyp. Jest to autobus z serii próbnej którą zmontowano w Jelczu w styczniu 1975 r., z której 5 szt. dostarczono MPK Wrocław. Od późniejszych seryjnych autobusów PR110U różniły się szybami uchylnymi. Na autobusie widać zarys herbu i numeru taborowego.
zemlja | 2020-03-18 12:26:51
Pierwsza seria berlietów PR110 była przekazana do MPK Wrocław w październiku 1976 roku. Nie jestem pewien czy ten autobus należał do MPK niestety nie wdiać numeru rejestracyjnego ale numer wygląda na dłuższy niż 7xx.
SP32 | 2020-03-18 20:52:04
Ok, MPK Wrocław mogło nie być właścicielem tych 5 szt., niemniej Jelcz przekazał je na początku 1975 r. do eksploatacji w celu zebrania doświadczeń. Jest to na pewno autobus z serii próbnej ponieważ posiada wspomniane uchylne okna, a jednocześnie ma już przeniesiony wlew paliwa (w prototypach znajdował się pomiędzy drugimi a trzecimi drzwiami).
zemlja | 2020-03-18 23:46:23
Jeśli początek 1975 to maj 1976 to by się nawet zgadzało z tym co wiem. Mam informację, że prototypy oznaczano numerami B001, B002 etc. Nie jestem pewien co się stało z tymi autobusami.
SP32 | 2020-03-19 01:23:46
Wydaje mi się, że rozmawiamy o różnych seriach produkcyjnych autobusów PR110U. Prototypy wykonane we Francji (prawdopodobnie 3 szt.) przekazano do Jelcza w okresie maj - grudzień 1974 r. Następnie od początku 1975 r. zmontowano w Jelczu około 100 szt. autobusów (równolegle wciąż trwał montaż PR100), z których tylko kilkanaście sztuk serii próbnej wyglądało, jak ten na zdjęciu (do MPK Wrocław przekazano 5 szt.). Od października 1976 r. rozpoczęto natomiast produkcję seryjną PR110U i pierwszych 5 szt. trafiło również do wrocławskiego MPK. Tak mówią dostępne źródła, zdjęcie natomiast w zasadzie jednoznacznie identyfikuje serię próbną.
zemlja | 2020-03-19 01:52:35
tak naprawdę temat pierwszych PR110 nie jest rozpracowany do końca więc do tematu wrocimy.
bonczek/hydroforgroup/ | 2005-04-29 05:43:45
Pierwszym Berlietem osobiście jechałem na Pracze Odrzańskie albo w 1974 albo 1975 - pamiętam jak dziś.
zemlja | 2020-03-18 12:27:01
Numer taborowy pamiętasz?
Peter | 2005-04-30 22:51:16
Przyspieszenie w budownictwie. Hehehe. Za kredyty splacane przez nastepne cztery pokolenia. A moze ktos pamieta dlaczego Berliety tak szybko przestaly byc produkowane w Jelczu?
Virzzz | 2016-07-08 07:40:22
"Lata siedemdziesiąte przyniosły wielkie przyspieszenie w budownictwie mieszkaniowym. Nowe zespoły i osiedla nieraz cieszą oko niebanalną architekturą jak na Popowicach czy przy pl. Grunwaldzkim" - to podpis zdjęcia w źródle? Może warto go zachować przy większym zdjęciu , które pozostaje na stronie?